ongeluksboot

Start
Omhoog

 

Het verhaal van een ongeluksboot

Lizi Dierckx, geboren en getogen in Turnhout, bezorgde Het Bezemklokje een foto van de boot, genaamd Victoria, die haar familie langs moederszijde niets dan problemen heeft bezorgd. De foto werd genomen aan de ' kom' in de buurt van de Ancofabriek. De levensloop van deze lichter kende zoveel dramatische gebeurtenissen, dat wij onze leden het verhaal niet willen onthouden.

De foto werd genomen op 18 oktober 1928 ter gelegenheid van de doop van de lichter. De eigenaars van de boot waren  Frans Janssens en Victorine  (roepnaam Liza) Geerts. Zij hadden  de likeurwinkel aan de H. Hartkerk en later aan de Merodelei. Van dit koppel en hun winkel stonden  in ons ledenblad nr.1 van dit jaar 2 foto's voor Opsporing Verzocht. Als eigenaars staan zij centraal op de foto, allebei met hoed. Hun 2 kinderen zitten vòòr hen: zoon Victor met lichte jas en pet en dochter Emma met witte hoed en pels. Naast haar zit haar echtgenoot Frans Dierckx.  Zij zijn de ouders van Lizi, die ons de foto gaf. Frans Dierckx is later in heel Turnhout bekend als ‘den ondercommissair’.

 Frans Janssens en Liza Geerts hadden de lichter gekocht op aanraden van hun schoonzoon. Zij zochten een interessante belegging en Frans Dierckx, die bediende was bij CBR (Cimenterie et Briquetterie Réuni de La Campine, gevestigd in Beerse) dacht dat vervoer van steen over het water altijd rendabel zou blijven en kon via zijn relaties belading garanderen.

De Victoria was een lichter van het lichte type, Spits genoemd. Dit soort binnenschepen kon 3 tot 400 ton vervoeren en was dus ideaal voor vrachtvervoer via de Vaart. Na de bestelling ging het echter al een eerste keer fout. De boot in aanbouw bleek tegelijk verkocht aan twee klanten. Enkel mits extra betaling kon het Turnhouts echtpaar  eigenaar worden van de lichter.

Al vlug kwam er een tweede tegenslag. Door de aanleg van het Albertkanaal trok de CBR weg uit Beerse, zodat de schoonzoon niet langer een continue belading kon garanderen. De zetschippers, die het schip huurden, verzekerden vanaf dan via de schippersbeurs in Antwerpen de belading.

In 1940 volgde een nieuwe tegenslag: het schip werd  door de Duitsers aangeslagen om aan de invasie van Engeland mee te doen. Het werd in de Maas gelegd, klaar om vastgeklonken aan andere kleinere vaartuigen om de overtocht naar Engeland te maken. Daar vonden de eigenaars het na de oorlog halfvergaan terug via zijn immatriculatienummer.

Frans Janssens en Liza Geerts besloten hun boot te laten herstellen op een scheeptimmerwerf in Antwerpen met de bedoeling het schip weer in de vaart te brengen.

Niet voor lang echter. Beladen met koper, klaar om te vertrekken werd de lichter in Antwerpen aan het Steen overvaren door een Noorse tanker. Omdat een koperlading zeer zwaar is, lagen er slechts enkele platen op de bodem en was de rest van het ruim leeg. Daardoor klapte het holle gevaarte volledig in mekaar en zonk binnen enkele minuten. Na dit desastreuze bericht sprong de familie in Turnhout in de wagen om in Antwerpen de omvang van de schade op te meten. Onderweg in Wijnegem kregen ze echter een zwaar auto-ongeluk. De moeder van Lizi en haar oom Victor belandden in het ziekenhuis in Brecht en de auto was ‘perte totale’. Haar vader Frans bleef gelukkig ongedeerd.

Dit alles betekende het einde van de Victoria. Over de bodem van de Schelde werd de vernielde lichter naar linkeroever getrokken en daar als schroot verkocht. Hij heeft zijn belegging nooit waar gemaakt. De Victoria deed zijn naam geen eer aan, integendeel hij bracht de Turnhoutse ondernemersfamilie niets dan miserie !

© Dani Bellemans & Het Bezemklokje 2011-2018
laatste wijziging op 20/03/2019